PELGRIMWIJZER

Brede banden fietsen niet per sé zwaarder, soms zelfs lichter

2015-santos-TM2.9-GrootHet is te eenvoudig om zomaar te veronderstellen dat een brede fietsband een grotere rolweerstand heeft dan een smalle band zoals deze op bijvoorbeeld een racefiets zit. Vakantiefietsen met een brede band kunnen sterk in het voordeel zijn als het aankomt op rolweerstand en comfort. Op slecht wegdek is de rolweerstand van de dikke band lager en de dikke band werkt als vering.

Acceptabele rolweerstand

In het artikel van Test Kees van de Fietsersbond wordt (ook voor leken) goed uitgelegd hoe het komt dat de rolweerstand van dikke banden gunstig kan uitpakken. ‘Gewone stadsfietsbanden zijn 37 millimeter breed en moeten opgepompt worden tot 4 bar. Brede ballonbanden zoals de Big Apple-banden van Schwalbe (minimaal 50 mm breed) hoeven maar een bandenspanning van 2 a 3bar te hebben. Juist doordat ze en breed en soepel zijn is de rolweerstand bij lage druk nog accetabel. En zodra het wegdek slecht is (klinkers) wordt de rolweerstand juist lager doordat de trillingen veel beter worden opgevangen.  Bij gelijke constructie en bandenspanning is de rolweerstand van de brede band zelf iets lager.’

surly fatbike

 

Stuiteren = energieverlies

Op de website Velofilie gaan ze nog wat verder, dus als je niet technisch onderlegd bent dan haak je misschien af. De essentie wordt uit deze alinea wel duidelijk:

‘In het algemeen zal een hard opgepompte band een lagere rolweerstand hebben, maar hier is de bodem een belangrijke factor. Als we met onze racefiets op een rul zandpad terechtkomen, staan we binnen enkele meters stil. De rolweerstand neemt enorm toe; de vervorming van het zand door onze bandjes slokt zoveel energie op! Als we met onze ATB met 2,5 bar in de noppenbanden over een asfaltweg gaan, lijkt het alsof er iemand permanent aan het truitje trekt.’

Ieder voordeel
hep ze nadeel

‘De vervorming van de banden, door het drukken op de contactplaats met het asfalt, vreet energie en levert dus een hoge rolweerstand op. Wanneer we met deze fiets over het rulle zandpad rijden merken we nauwelijks verschil met het rijden op de weg. De druk per vierkante centimeter contactoppervlak ligt veel lager. Het zand zal maar weinig vervormen, omdat de contactplaats van de band met de ondergrond veel groter is. De rolweerstand van de ATB noppenbanden met 2,5 bar op zand is dus lager dan die van de 8 bar Clement Extra Seta racetube. Ook door stuiteren kan er een aanzienlijk energieverlies ontstaan. Als je met keiharde bandjes over de kasseien knalt, is dit goed voelbaar; naast loszittende fietsonderdelen en vullingen van je gebit, gaat er ook veel energie verloren. Een wat bredere band met een wat lagere druk, houdt contact met de weg en kan op kasseien lichter lopen dan een acht bar superlichte racetube.’

Naast rolweerstand heeft een band
ook luchtweerstand en gewicht;
hier is de smalle band in het voordeel!

Vakantiefiets? Dikke banden 

Als je luchtweerstand en gewicht minder belangrijk vindt dan comfort en rolweerstand, kies dan voor dikke banden op je (vakantie)fiets. Ik zou mijn racefietsje met 23 millimeter bandjes sowieso niet willen beladen met mijn 30 kilo bagage, maar dat is nog weer een ander punt.