PELGRIMWIJZER

Espectacular! Naar het klooster van San Juan de la Pena

Het is maandagochtend en we verlaten Jaca. Gestaag klimmen we de kilometers aaneen. We hebben net twee dagen aan de rand van het zwembad van de camping van Jaca gezeten. De kinderen hebben zich vermaakt, met het water als verkoeling voor het warme weer. Een aardige Spaanse man zorgde voor spelplezier door Thije en Fenna uit te dagen om bommetjes te doen.

Lees het hele verhaal van deze dag en hoe we bij het klooster zijn gekomen…

Vreemde vogels

hoegaardenTot mijn vreugde doet mijn rechtervoet vandaag veel minder pijn. Dat geeft hoop op betere tijden en een minder pijnlijk vervolg van de reis. Al rap ben ik in Hoegaarden. Hoegaarden, pelgrimsoord voor de bierdrinker. Ik kijk even vreemd op als ik een meneer de lokroep van een goudgeile fazant zie na doen. Dit blijf ik horen tot ik buiten gehoorafstand ben. Waarschijnlijk staat ie daar nu nog. Dat bier?

Continue reading

Met Wheelie en omgebouwde fietskar naar Santiago

In mei en juni 2012 hebben mijn vrouw Margo en ik gelopen van Arles naar Santiago, via de Pyreneeën en de Camino del Norte. Dit hebben we gedaan met een Wheelie wandelkar van Radical Design en een tot wandelkar omgebouwde fietskar voor onze bagage.

Onze bagage bestond in ieder geval uit twee kilogram tent en zeven kilogram harp. Aan beide kanten van het fietskarretje hadden we een zwaan bevestigd, die met elkaar een hart vormden. Nodeloze ballast zou je zeggen, zo’n harp. Maar voor ons was die van essentieel belang. De camino lopen was voor ons namelijk een vooroefening in het ‘voor altijd’ de wereld in lopen. Bedrijf en woonhuis verkocht, en als liefdespelgrim met die boodschap willen gaan wandelen. Harp mee, tent mee. Eigenlijk als een slak ons huisje meedragen. Daarom leek een wandelkar een uitkomst.

En dat was het ook: geen gezeul op je rug en schouders, maar alle gewicht hangend in een heupriem. We hebben bijna alleen maar voordelen ervaren en voelden nauwelijks het gewicht van de 22 kilo bagage. Sommige steile stukken waren wel zwaar met de Wheelie en eigenlijk ondoenlijk voor de fietskar. Vantevoren wisten we welke stukken dat waren en we namen dan de fietsroute. Het is een keer fout gegaan. Toen moesten we na 100 meter terugkeren, waar we nog twee kilometer te gaan hadden op een (te) steile berg. Maar aangezien de weg ons doel was en niet het aankomen was de omweg van zes km geen probleem voor ons….

Met inhoud woog de Wheelie op de heenreis zo’n 20 kilo zodat hij ingetaped met het vliegtuig mee mocht. Verder kon hij prima overal de tram, metro en trein in en baarde veel opzien overal.

De Wheelie voldeed bijna optimaal. Het enige minpunt was dat de wielen er na een week af dreigden te lopen. Die zijn toen door een smid (die zelf ook naar Santiago gelopen was) vastgelijmd. Nu zijn ze nu niet meer demontabel. Het zou best kunnen dat dat kwam doordat ik bij het in elkaar zetten een fout heb gemaakt, dat ga ik nog met Radical Design opnemen. Wat mij betref mag de bouwtekening wel wat beter.

Al met al is de Wheelie een aanrader, zeker onze geremde versie met trommelremmen. Weilandhekjes en smalle bruggetjes bleken geen onoverkomelijke hindernissen meer te zijn, wat ze van te voren leken.

Neem je wheeley op en wandel….

Lucas de Groot

Loopfietsen

P1010693We zouden Fenna geen groter plezier doen dan haar een loopfiets, of liever nog een loopbrommer, cadeau te doen. Als we bij een speeltuin zijn en er weer een kindje met zo’n apparaat in de rondte racet, worden de glijbaan, de wipkip en de schommel volledig genegeerd. Gebiologeerd staart ze naar het minibrommertje, in de hoop dat ze dan ook even mag.

Continue reading